Inhaltsbereich
Publikationen
Selbständige Veröffentlichungen
- Rethinking music education and social change. New York (USA): Oxford University Press, 2022.
- Globalizing music education: a framework (= Counterpoints: Education and Music). Bloomington, IN (USA): Indiana University Press, 2018. ISBN 978-0-2530-3258-4.
- Every child for music: Musikpädagogik und Musikunterricht in den USA (= Musikwissenschaft/Musikpädagogik in der Blauen Eule, Band 74). Essen: Blaue Eule, 2006. ISBN 978-3-8992-4169-3.
- Die Transzendenz der Gefühle. Beziehungen zwischen Musik und Gefühl bei Wackenroder/Tieck und die Musikästhetik der Romantik (= Saarbrücker Beiträge zur Literaturwissenschaft, Band 71). St. Ingbert: Röhrig Universitätsverlag, 2001. ISBN 978-3-8611-0278-6.
Herausgebertätigkeit
- Proceedings of the 19th International Seminar of the ISME Commission on Music Policy: Culture, Education, and Media, Ludwig-Maximilians-Universität, Munich, Germany, herausgegeben von Hung-Pai Chen, Alethea de Villiers und Alexandra Kertz-Welzel (2018). Online verfügbar.
- Patriotism and nationalism in music education, herausgegeben von David G. Hebert und Alexandra Kertz-Welzel. Mit Beiträgen von Simon Keller, David G. Hebert, Alexandra Kertz-Welzel, Jane Southcott, Wai-Chung Ho, Carlos R. Abril, Ambigay Raidoo Yudkoff, Eugene Dairianathan, Chee-Hoo Lum, Amy C. Beegle, Kari K. Veblen und Marja Heimonen. Farnham (Großbritannien): Ashgate Publishing, 2012. ISBN 978-1-4094-3080-2. eBook: eISBN 978-1-4094-3081-0.
- Herausgeberin der Artikelserie "Musikpädagogik in Nordamerika" in der Zeitschrift Diskussion Musikpädagogik (2008-2010), mit Beiträgen von Thomas A. Regelski, David J. Elliott, Paul G. Woodford, Carlos R. Abril, Hildegard Froehlich, Mary C. Kennedy, J. Scott Goble, Julie Bannerman und Patricia Shehan Campbell.
Buchkapitel
- “Utopia, music education and the female imagination.” In: Oxford Handbook of feminism in music education, hrsg. v. Marissa Silverman & Nasim Niknafs. New York: Oxford University Press, 2024 (in Vorbereitung).
- “School music education and utopian thinking.” In: The Sage Handbook of school music education, hrsg. v. Jose´ Luis Aróstegui, Catharina Christophersen, Jeannane Nichols, Koji Matsunobu. New York: Sage, 2024 (in Vorbereitung).
- „Reconsidering a life-world approach to classical music.” In: Classical music in education, hrsg. v. Paolo Somigli, 39-45. Rom: Liberia Musicale Italiana, 2023.
- “Community Music.” In: Handbuch Musikvermittlung. Studium, Lehre, Berufspraxis, hrsg. v. Axel Petri-Preis & Johannes Voit, 311-315. Bielefeld: Transcript, 2023.
- "Nur noch kurz die Welt retten?" Musikpädagogik und Gesellschaftsveränderung aus internationaler Perspektive. In: Kritik! Politische und ethische Dimensionen von Musikpädagogik. Sitzungsbericht der Wissenschaftlichen Sozietät Musikpädagogik 2021, hrsg. v. Christina Rolle, Martina Krause-Benz und Lars Oberhaus. Hamburg: Zeitschrift für Kritische Musikpädagogik.
- "Do music educators need to be utopian thinkers? Perspectives for music education policy." In: Proceedings of the 21st International Seminar of the ISME Commission on Music Policy: Culture, Education, and Media (2022) (Virtual Conference), edited by Carla Aguilar, Anita Prest, Lauren Kapalka Richerme, Pan-hang Tan, 64-69 (Online Publication): https://www.isme.org/sites/default/files/documents/proceedings/2022%20Policy%20Commission%20Proceedings%20Final.pdf
- "Learning from sociology? Revisiting the notion of community in music education." In: Carol Frierson-Campbell, Clare Hall, Sean Robert Powell, und Guillermo Rosabal-Coto (Hg.): Sociological thinking in music education: international intersections, 33-43. New York: Oxford University Press, 2022.
- "Globalizing music education" oder: Wie laesst sich Musikpaedagogik kultursensibel internationalisieren?" In: Kai Martin und Christian Stick (Hg.): Musikpaedagogik im Zeitalter von Globalisierung und Digitalisierung, 5-22. Pedocs 2021: https://www.pedocs.de/volltexte/2021/21747/pdf/Kertz-Welzel_2021_Globalizing_music_education.pdf
- "Transforming music education" re-visited: The significance of internationalization and mentoring. In: Randall E. Allsup und Cathy Benedict (Hg.): The road goes ever on: Estelle Jorgensen's legacy and music education, S. 51-61: https://core.ac.uk/download/pdf/286340504.pdf
- Musikpädagogische Unterrichts- und Wissenschaftskulturen im Kontext von Internationalisierung und Globalisierung. In: Jürg Huber, Marc-Antoine Camp, Olivier Blanchard, Sabine Chatelain, François Joliat, Regula Steiner und Jürg Zurmühle (Hg.): Kulturen der Schulmusik in der Schweiz, S.181-196. Zürich: Chronos Verlag, 2020.
- Internationalization, hegemony and diversity: in search of a new vision for the global music education community. In: Alexis Kallio, Sidsel Karlsen, Kathryn Marsh, Eva Saether und Heidi Westerlund (Hg.): The politics of diversity in music education. Abington (Großbritannien): Routledge (2020).
- Educational landscapes and the vision of culture for all. In: Sidsel Karlsen und Siw Graabræk Nielsen (Hg.): The (surrounding) world into music education: challenges, responsibilities and possibilities. Oslo (Norwegen): Norwegian Academy of Music, 2020.
- Sociological perspectives on internationalisation and music education. In: Ruth Wright, Patrick Schmidt, Geir Johansen und Panagiotis Kanellopoulos (Hg.): The Routledge handbook of the sociology of music education,
S. 40-51. Abington (Großbritannien): Routledge, 2020.
- On hating classical music in music education. In: Alexis Kallio (Hg.): Difference and division in music education, S. 79-92. Abington (Großbritannien): Routledge, 2020.
- A humanistic approach to music education: (critical) international perspectives (mit Leonard Tan, Martin Berger und David Lines). In: Iris M. Yob und Estelle R. Jorgensen (Hg.): There is no other: humane music education for the common good, S. 248-260. Bloomington, IN (USA): Indiana University Press, 2020.
- Advocatus diaboli: revisiting the devil's role in music and music education. In: Alexis Anja Kallio, Philip Alperson und Heidi Westerlund (Hg.): Music, education, and religion. Intersections and entanglements, S. 171-180. Bloomington, IN (USA): Indiana University Press, 2019.
- Aesthetic education: Anglo-American and German perspectives. In: Michael A. Peters (Hg.): Encyclopedia of educational philosophy and theory. Singapore: Springer, 2019.
- International perspectives on assessment in music education. In: David J. Elliott, Gary E. McPherson und Marissa Silverman (Hg.): The Oxford handbook of philosophical and qualitative assessment in music education, S. 513–527. New York, NY (USA): Oxford University Press, 2019.
- Community Music, oder: die Faszination des Nicht-Lernens. In: Wilfried Gruhn und Peter Röbke (Hg.): Musiklernen. Bedingungen — Handlungsfelder — Positionen, S. 358-378. Esslingen: Helbling Verlag, 2018.
- The role of music education policy for the formation of a global music education community. In: Hung-Pai Chen, Alethea de Villiers und Alexandra Kertz-Welzel (Hg.): Proceedings of the 19th International Seminar of the ISME Commission on Music Policy: Culture, Education, and Media, Ludwig-Maximilians-Universität, Munich, Germany (2018), S. 144-150. Online verfügbar.
- "There is no such thing as music": Musicking und seine Bedeutung für die internationale Musikpädagogik. In: Frauke Heß, Lars Oberhaus und Christian Rolle (Hg.): Zwischen Praxis und Performanz. Zur Theorie musikalischen Handelns in musikpädagogischer Perspektive: Sitzungsbericht 2017 der Wissenschaftlichen Sozietät Musikpädagogik (= Wissenschaftliche Musikpädagogik, Band 8), S. 7-24. Münster: LIT Verlag, 2018.
- Mehrsprachigkeit und "Mehr-Stimmigkeit" - Die ästhetische Perspektive (mit Franz Comploi). In: Anja Ballis, Claudia Pecher und Rebecca Schuler (Hg.): Mehrsprachige Kinder- und Jugendliteratur — Überlegungen zur Systematik, Didaktik und Verbreitung (= Schriftenreihe der Deutschen Akademie für Kinder- und Jugendliteratur, Band 47), S. 25-38. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2018.
- Internationalizing music education and the role of individual researchers. In: Siw Graabræk Nielsen und Øivind R. Varkøy (Hg.): Utdanningsforskning i musikk - didaktiske, sosiologiske og filosofiske perspektiver. Educational research in music - perspectives from didaktik, sociology and philosophy. Festskrift til Geir Johansen (= Utdanningsforskning i musikk - skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music), vol. 1), S. 19-25. Oslo (Norwegen): Norwegian Academy of Music, 2017.
- Revisiting Bildung and its meaning for international music education policy. In: Patrick Schmidt und Richard Colwell (Hg.): Policy and the political life of music education, S. 107-121. New York, NY (USA): Oxford University Press, 2017.
- Bildung and the master teacher: issues in pre-service teacher education in Germany. In: Hung-Pai Chen und Patrick Schmidt (Hg.): Proceedings of the 18th International Seminar of the ISME Commission on Music Policy: Culture, Education, and Media, Birmingham, England (2016), S. 498-504. Online verfügbar.
- Turning a private into a public interest: what music education policy can learn from sociology of music education. In: Hung-Pai Chen und Patrick Schmidt (Hg.): Proceedings of the 18th International Seminar of the ISME Commission on Music Policy: Culture, Education, and Media, Birmingham, England (2016), S. 252-268. Online verfügbar.
- Transcultural childhoods. In: Gary E. McPherson (Hg.): The child as musician. A handbook of musical development, second edition, S. 577-593. New York, NY (USA): Oxford University Press, 2016.
- How musical is the devil? A critical reading of Thomas Mann’s novel "Doctor Faustus" and its meaning for music and music education. In: Vesa Kurkela und Markus Mantere (Hg.): Critical Music Historiography: Probing Canons, Ideologies and Institutions, S. 187-196. Farnham (Großbritannien): Ashgate Publishing, 2015.
- Musikpädagogische Grundbegriffe und die Internationalisierung der Musikpädagogik: Ein unlösbares Dilemma? In: Jürgen Vogt und Frauke Heß (Hg.): (Grund-) Begriffe musikpädagogischen Nachdenkens - Entstehung, Bedeutung, Gebrauch: Sitzungsbericht 2013 der Wissenschaftlichen Sozietät Musikpädagogik (= Wissenschaftliche Musikpädagogik, Band 6), S. 19-35. Münster: LIT Verlag, 2014.
- The policy of educational transfer in international music education. In: Peter Gouzouasis (Hg.): Policy and media in and for a diverse global community. ISME Commission on Music Policy: Culture, Education, and Media International Seminar (2014, Natal, Brazil), S. 93-98. Vancouver, BC (Kanada): The University of British Columbia, 2014.
- Children’s and adolescents’ musical needs and music education in German schools. In: Patricia Shehan Campbell und Trevor Wiggins (Hg.): The Oxford handbook of children’s musical cultures, S. 371-386. Oxford (Großbritannien): Oxford University Press, 2013.
- Introduction (mit David G. Hebert). In: David G. Hebert und Alexandra Kertz-Welzel (Hg.): Patriotism and nationalism in music education, S. 1-5. Farnham (Großbritannien): Ashgate Publishing, 2012.
- Lesson learned? In search for patriotism and nationalism in the German music education curriculum. In: David G. Hebert und Alexandra Kertz-Welzel (Hg.): Patriotism and ationalism in music education, S. 23-42. Farnham (Großbritannien): Ashgate Publishing, 2012.
- Conclusions and recommendations (mit David G. Hebert). In: David G. Hebert und Alexandra Kertz-Welzel (Hg.): Patriotism and ationalism in music education, S. 175-179. Farnham (Großbritannien): Ashgate Publishing, 2012.
- Musikunterricht als "Education of Feelings"? Zur Bedeutung der Gefühle in Bennett Reimers „Philosophy of Music Education“. In: Martina Krause und Lars Oberhaus (Hg.): Musik und Gefühl. Interdisziplinäre Annäherungen in musikpädagogischer Perspektive, S. 159-179. Hildesheim: Georg Olms Verlag, 2012.
- Social Justice oder: Der Traum von der gesellschaftlichen Relevanz des Musikunterrichts. In: Jürgen Vogt, Frauke Heß und Christian Rolle (Hg.): Musikpädagogik und Heterogenität: Sitzungsbericht 2011 der Wissenschaftlichen Sozietät Musikpädagogik (= Wissenschaftliche Musikpädagogik, Band 5), S. 55-73. Münster: LIT Verlag, 2012.
- Standards as panacea? Music education standards and the reformation of schools in Germany. In: Paul G. Woodford (Hg.): Re-thinking standards for the twenty-first century: new realities, new challenges, new propositions (= Studies in Music from The University of Western Ontario, Vol. 23), S. 45-68. London, ON (Kanada): University of Western Ontario, 2011.
- Gender und Curriculum: Zum unterrichtlichen Umgang mit der Musik von Komponistinnen und seinen musikpädagogischen Implikationen. In: Jürgen Vogt, Christian Rolle und Frauke Heß (Hg.): Inhalte des Musikunterrichts. Sitzungsbericht 2009 der Wissenschaftlichen Sozietät Musikpädagogik (= Wissenschaftliche Musikpädagogik, Band 4), S. 122-139. Münster: LIT Verlag, 2010.
- A matter of comparative music education? Community music in Germany. In: Don D. Coffman (Hg.): CMA XI: projects, perspectives, and conversations: proceedings from the International Society for Music Education (ISME) 2008 Seminar of the Commission for Community Music Activity, S. 69-80. Tel Aviv, Israel: International Society for Music Education (ISME), 2009.
- Online Teaching: Neue Wege der beruflichen Weiterbildung für Musikpädagogen in den USA. In: Bernd Clausen, Anne Niessen und Christian Rolle (Hg.): BFG-kontakt 4. Musikpädagogik vor neuen Herausforderungen. Beiträge und Berichte 2005 bis 2007, S. 123-140. Bielefeld: Bundesfachgruppe Musikpädagogik e. V., 2008.
- Magic Words? Community Music und Musikvermittlung. In: Martin Pfeffer, Christian Rolle und Jürgen Vogt (Hg.): Musikpädagogik auf dem Wege zur Vermittlungswissenschaft? Sitzungsbericht 2007 der Wissenschaftlichen Sozietät Musikpädagogik (= Wissenschaftliche Musikpädagogik, Band 2), S. 57-83. Münster: LIT Verlag, 2008.
- Kann multikultureller Musikunterricht die Gesellschaft verändern? Erfahrungen aus den USA. In: Norbert Schläbitz (Hg.): Interkulturalität als Gegenstand der Musikpädagogik (= Musikpädagogische Forschung, Band 28), S. 69-89. Essen: Blaue Eule, 2007.
Zeitschriftenbeiträge (Peer-Reviewed)
- "Dancing with devils: Revisiting Carl Orff and National Socialism." Nordic Research in Music Education (2023) (in preparation).
- "In search of a better world? Reconsidering sociology and music education as utopian fields." Visions of Research in Music Education 41(2023): 18-28.
- "Rethinking music education and aesthetic education." Bejing International Review of Education 4(2022): 347-350.
- "Kim had the same idea as Haydn": international perspectives on classical music and music education. Philosophy of Music Education Review 28, Nr. 2 (2020), S. 239-255 (im Druck).
- Cultural diversity or core culture? Politics and German music education. Musiikkikasvatus-lehti: The Finnish Journal of Music Education 23, Nr. 1 & 2 (2020), S. 34-42.
- Daring to question: a philosophical critique of community music. Philosophy of Music Education Review 24, Nr. 2 (2016), S. 113-130.
- Sociological implications of English as an international language in music education. Action, Criticism & Theory for Music Education 15, Nr. 3 (2016), S. 53-66. Online verfügbar.
- Internationalisierung und musikpädagogische Wissenschaftskulturen: Eine Annäherung. Zeitschrift für Kritische Musikpädagogik, Sonderedition, Nr. 3 (2015): Beiträge zum Symposium 2015 der Wissenschaftlichen Sozietät Musikpädagogik, "Bedingungen, Funktionen und Verwendungen musikpädagogischer Forschung", S. 35-48. Online verfügbar.
- Lessons from elsewhere? Comparative music education in times of globalization. Philosophy of Music Education Review 23, Nr. 1 (2015), S. 48-66.
- Internationalizing and localizing: shaping community music in Germany. International Journal of Community Music 6, Nr. 3 (2013), S. 263-272.
- Shaping community music in Germany. Sounding Board: The Journal of Community Music 2 (2013), S. 9-11.
- "Two souls, alas, reside within my breast." Reflections on German and American music education regarding the internationalization of music education. Philosophy of Music Education Review 21, Nr. 1 (2013), S. 52-65.
- Paradise lost? A critical examination of idealistic philosophies of teaching through the lens of Theodor W. Adorno. Visions of Research in Music Education 19 (2011). Online verfügbar.
- Philosophy of music education and the burnout syndrome: female viewpoints on a male school world. Philosophy of Music Education Review 17, Nr. 2 (2009), S. 144-161.
- Paradigms and paradigm shifts in German music education. Musiikkikasvatus-lehti: The Finnish Journal of Music Education 12, Nr. 1 (2009), S. 69-83.
- A matter of comparative music education? Community music in Germany. International Journal of Community Music 1, Nr. 3 (2008), S. 401-409.
- Mendelssohn’s last wish or: case studies on aesthetics in music education. Philosophy of Music Education Review 16, Nr. 2 (2008), S. 193-207.
- Music education in the 21st century: a comparison of German and American music education toward a new concept of global exchange. Music Education Research 10, Nr. 4 (2008), S. 439-449.
- The implementation of the national standards for music education in American schools. Zeitschrift für Kritische Musikpädagogik, Sonderedition, Nr. 2 (2008): Bildungsstandards und Kompetenzmodelle für das Fach Musik?, S. 115-124. Online verfügbar.
- The pied piper of Hamelin: Adorno on music education. Research Studies in Music Education 25, Nr. 1 (2005), S. 1-12.
- In search of the sense and the senses: aesthetic education in Germany and the United States. Journal of Aesthetic Education 39, Nr.3 (2005), S. 102-114.
- The "magic" of music: archaic dreams in romantic aesthetics and an education in aesthetics. Philosophy of Music Education Review 13, Nr. 1 (2005), S. 77-94.
- General music education in Germany today: a look at how popular music is engaging students. General Music Today 18, Nr. 2 (2005), S. 14-16.
- Didaktik of music: a German concept and its comparison to American music pedagogy. International Journal of Music Education (Practice) 22, Nr. 3 (2004), S. 277-286.
- The singing muse: three centuries of music education in Germany. Journal of Historical Research in Music Education 26, Nr. 1 (2004), S. 8-27.
- Piano improvisation develops musicianship. Orff-Echo 37, Nr. 1 (2004), S. 11-14.
Sonstige Beiträge
- Community Music und die gesellschaftliche Relevanz von Musikpädagogik. Diskussion Musikpädagogik 87 (2020), S. 6-10.
- Globalizing music education oder: Internationale Musikpädagogik neu verstehen und mitgestalten. Diskussion Musikpädagogik 82 (2019), S. 44–47.
- Community Music oder: Musik für alle. Neue Musikzeitung 64, Nr. 9 (2015), S. 34. Online verfügbar.
- Community Music: Ein internationales Konzept erobert Deutschland. Musikschule Direkt 2 (2014), S. 10-12.
- Internationalisierung und Interkulturalität: Der Beginn eines notwendigen Dialoges. Diskussion Musikpädagogik 60 (2013), S. 20-21.
- Avoiding pitfalls when swimming in foreign waters: Reflexionen über Schlüsselbegriffe der internationalen Musikpädagogik (mit Hildegard Froehlich). Diskussion Musikpädagogik 49 (2011), S. 27-30.
- Musikpädagogische Forschung in den USA. Diskussion Musikpädagogik 37 (2008), S. 55-59.
- Community Music: Der internationale Diskurs über außerschulische Musikvermittlung. Diskussion Musikpädagogik 33 (2007), S. 44-48.
- Ästhetik im Musikunterricht oder: Bix Beiderbeckes Solo. Musik und Ästhetik 11, Nr. 41 (2007), S. 27-42.
- Motivation zur Weiterbildung: Master- und Bachelor-Abschlüsse in den USA. Diskussion Musikpädagogik 29 (2006), S. 33-35.
- Performing with Understanding: Die "National Standards for Music Education" und ihre internationale Bedeutung. Diskussion Musikpädagogik 27 (2005), S. 34-39.
- How musical is man? Beziehungen zwischen Musikpädagogik und Musikethnologie. Diskussion Musikpädagogik 25 (2005), S. 43-48.
- Towards Europe? Bennett Reimers "Philosophy of Music Education" und der amerikanische Traum vom allgemeinbildenden Musikunterricht. Diskussion Musikpädagogik 18 (2003), S. 46-51.
Rezensionen
- Wilfried Gruhn: Wir müssen lernen, in Fesseln zu tanzen. Leo Kestenbergs Leben zwischen Kunst und Kulturpolitik. Journal of Historical Research in Music Education 39, Nr. 1 (2017), S. 106-108.
- Sondra W. Howe: Women music educators in the United States. Diskussion Musikpädagogik 66 (2015), S. 62-63.
- Niels Knolle: Lehr- und Lernforschung in der Musikpädagogik. Musik und Unterricht 89 (2007), S. 60.
- Wolf Gerhard Schmidt: Friedrich de la Motte – Fouqués Nibelungentrilogie "Der Held des Nordens". Studien zu Stoff, Struktur und Rezeption. Literaturwissenschaftliches Jahrbuch der Görresgesellschaft 45 (2004), S. 388-390.
- Patricia Shehan Campbell: Teaching music globally. Diskussion Musikpädagogik 22 (2004), S. 58-60.
- Estelle R. Jorgensen: Transforming music education. Diskussion Musikpädagogik 20 (2003), S. 57-60.