Musikpädagogik
print


Navigationspfad


Inhaltsbereich

Publikationen

Selbständige Veröffentlichungen

  1. Rethinking music education and social change. New York (USA): Oxford University Press, 2022.
  2. Globalizing music education: a framework (= Counterpoints: Education and Music). Bloomington, IN (USA): Indiana University Press, 2018. ISBN 978-0-2530-3258-4.
  3. Every child for music: Musikpädagogik und Musikunterricht in den USA (= Musikwissenschaft/Musikpädagogik in der Blauen Eule, Band 74). Essen: Blaue Eule, 2006. ISBN 978-3-8992-4169-3.
  4. Die Transzendenz der Gefühle. Beziehungen zwischen Musik und Gefühl bei Wackenroder/Tieck und die Musikästhetik der Romantik (= Saarbrücker Beiträge zur Literaturwissenschaft, Band 71). St. Ingbert: Röhrig Universitätsverlag, 2001. ISBN 978-3-8611-0278-6.

Herausgebertätigkeit

  1. Proceedings of the 19th International Seminar of the ISME Commission on Music Policy: Culture, Education, and Media, Ludwig-Maximilians-Universität, Munich, Germany, herausgegeben von Hung-Pai Chen, Alethea de Villiers und Alexandra Kertz-Welzel (2018). Online verfügbar.
  2. Patriotism and nationalism in music education, herausgegeben von David G. Hebert und Alexandra Kertz-Welzel. Mit Beiträgen von Simon Keller, David G. Hebert, Alexandra Kertz-Welzel, Jane Southcott, Wai-Chung Ho, Carlos R. Abril, Ambigay Raidoo Yudkoff, Eugene Dairianathan, Chee-Hoo Lum, Amy C. Beegle, Kari K. Veblen und Marja Heimonen. Farnham (Großbritannien): Ashgate Publishing, 2012. ISBN 978-1-4094-3080-2. eBook: eISBN 978-1-4094-3081-0.
  3. Herausgeberin der Artikelserie "Musikpädagogik in Nordamerika" in der Zeitschrift Diskussion Musikpädagogik (2008-2010), mit Beiträgen von Thomas A. Regelski, David J. Elliott, Paul G. Woodford, Carlos R. Abril, Hildegard Froehlich, Mary C. Kennedy, J. Scott Goble, Julie Bannerman und Patricia Shehan Campbell.

Buchkapitel

  1. “Utopia, music education and the female imagination.” In: Oxford Handbook of feminism in music education, hrsg. v. Marissa Silverman & Nasim Niknafs. New York: Oxford University Press, 2024 (in Vorbereitung).
  2. “School music education and utopian thinking.” In: The Sage Handbook of school music education, hrsg. v. Jose´ Luis Aróstegui, Catharina Christophersen, Jeannane Nichols, Koji Matsunobu. New York: Sage, 2024 (in Vorbereitung).
  3. „Reconsidering a life-world approach to classical music.” In: Classical music in education, hrsg. v. Paolo Somigli, 39-45. Rom: Liberia Musicale Italiana, 2023.
  4. “Community Music.” In: Handbuch Musikvermittlung. Studium, Lehre, Berufspraxis, hrsg. v. Axel Petri-Preis & Johannes Voit, 311-315. Bielefeld: Transcript, 2023.
  5. "Nur noch kurz die Welt retten?" Musikpädagogik und Gesellschaftsveränderung aus internationaler Perspektive. In: Kritik! Politische und ethische Dimensionen von Musikpädagogik. Sitzungsbericht der Wissenschaftlichen Sozietät Musikpädagogik 2021, hrsg. v. Christina Rolle, Martina Krause-Benz und Lars Oberhaus. Hamburg: Zeitschrift für Kritische Musikpädagogik.
  6. "Do music educators need to be utopian thinkers? Perspectives for music education policy." In: Proceedings of the 21st International Seminar of the ISME Commission on Music Policy: Culture, Education, and Media (2022) (Virtual Conference), edited by Carla Aguilar, Anita Prest, Lauren Kapalka Richerme, Pan-hang Tan, 64-69 (Online Publication): https://www.isme.org/sites/default/files/documents/proceedings/2022%20Policy%20Commission%20Proceedings%20Final.pdf
  7. "Learning from sociology? Revisiting the notion of community in music education." In: Carol Frierson-Campbell, Clare Hall, Sean Robert Powell, und Guillermo Rosabal-Coto (Hg.): Sociological thinking in music education: international intersections, 33-43. New York: Oxford University Press, 2022.
  8. "Globalizing music education" oder: Wie laesst sich Musikpaedagogik kultursensibel internationalisieren?" In: Kai Martin und Christian Stick (Hg.): Musikpaedagogik im Zeitalter von Globalisierung und Digitalisierung, 5-22. Pedocs 2021: https://www.pedocs.de/volltexte/2021/21747/pdf/Kertz-Welzel_2021_Globalizing_music_education.pdf
  9. "Transforming music education" re-visited: The significance of internationalization and mentoring. In: Randall E. Allsup und Cathy Benedict (Hg.): The road goes ever on: Estelle Jorgensen's legacy and music education, S. 51-61: https://core.ac.uk/download/pdf/286340504.pdf  
  10. Musikpädagogische Unterrichts- und Wissenschaftskulturen im Kontext von Internationalisierung und Globalisierung. In: Jürg Huber, Marc-Antoine Camp, Olivier Blanchard, Sabine Chatelain, François Joliat, Regula Steiner und Jürg Zurmühle (Hg.): Kulturen der Schulmusik in der Schweiz, S.181-196. Zürich: Chronos Verlag, 2020.
  11. Internationalization, hegemony and diversity: in search of a new vision for the global music education community. In: Alexis Kallio, Sidsel Karlsen, Kathryn Marsh, Eva Saether und Heidi Westerlund (Hg.): The politics of diversity in music education. Abington (Großbritannien): Routledge (2020).
  12. Educational landscapes and the vision of culture for all. In: Sidsel Karlsen und Siw Graabræk Nielsen (Hg.): The (surrounding) world into music education: challenges, responsibilities and possibilities. Oslo (Norwegen): Norwegian Academy of Music, 2020.
  13. Sociological perspectives on internationalisation and music education. In: Ruth Wright, Patrick Schmidt, Geir Johansen und Panagiotis Kanellopoulos (Hg.): The Routledge handbook of the sociology of music education,
    S. 40-51. Abington (Großbritannien): Routledge, 2020.
  14. On hating classical music in music education. In: Alexis Kallio (Hg.): Difference and division in music education, S. 79-92. Abington (Großbritannien): Routledge, 2020.
  15. A humanistic approach to music education: (critical) international perspectives (mit Leonard Tan, Martin Berger und David Lines). In: Iris M. Yob und Estelle R. Jorgensen (Hg.): There is no other: humane music education for the common good, S. 248-260. Bloomington, IN (USA): Indiana University Press, 2020.
  16. Advocatus diaboli: revisiting the devil's role in music and music education. In: Alexis Anja Kallio, Philip Alperson und Heidi Westerlund (Hg.): Music, education, and religion. Intersections and entanglements, S. 171-180. Bloomington, IN (USA): Indiana University Press, 2019.
  17. Aesthetic education: Anglo-American and German perspectives. In: Michael A. Peters (Hg.): Encyclopedia of educational philosophy and theory. Singapore: Springer, 2019.
  18. International perspectives on assessment in music education. In: David J. Elliott, Gary E. McPherson und Marissa Silverman (Hg.): The Oxford handbook of philosophical and qualitative assessment in music education, S. 513–527. New York, NY (USA): Oxford University Press, 2019.
  19. Community Music, oder: die Faszination des Nicht-Lernens. In: Wilfried Gruhn und Peter Röbke (Hg.): Musiklernen. Bedingungen — Handlungsfelder — Positionen, S. 358-378. Esslingen: Helbling Verlag, 2018.
  20. The role of music education policy for the formation of a global music education community. In: Hung-Pai Chen, Alethea de Villiers und Alexandra Kertz-Welzel (Hg.): Proceedings of the 19th International Seminar of the ISME Commission on Music Policy: Culture, Education, and Media, Ludwig-Maximilians-Universität, Munich, Germany (2018), S. 144-150. Online verfügbar.
  21. "There is no such thing as music": Musicking und seine Bedeutung für die internationale Musikpädagogik. In: Frauke Heß, Lars Oberhaus und Christian Rolle (Hg.): Zwischen Praxis und Performanz. Zur Theorie musikalischen Handelns in musikpädagogischer Perspektive: Sitzungsbericht 2017 der Wissenschaftlichen Sozietät Musikpädagogik (= Wissenschaftliche Musikpädagogik, Band 8), S. 7-24. Münster: LIT Verlag, 2018.
  22. Mehrsprachigkeit und "Mehr-Stimmigkeit" - Die ästhetische Perspektive (mit Franz Comploi). In: Anja Ballis, Claudia Pecher und Rebecca Schuler (Hg.): Mehrsprachige Kinder- und Jugendliteratur — Überlegungen zur Systematik, Didaktik und Verbreitung (= Schriftenreihe der Deutschen Akademie für Kinder- und Jugendliteratur, Band 47), S. 25-38. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2018.
  23. Internationalizing music education and the role of individual researchers. In: Siw Graabræk Nielsen und Øivind R. Varkøy (Hg.): Utdanningsforskning i musikk - didaktiske, sosiologiske og filosofiske perspektiver. Educational research in music - perspectives from didaktik, sociology and philosophy. Festskrift til Geir Johansen (= Utdanningsforskning i musikk - skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music), vol. 1), S. 19-25. Oslo (Norwegen): Norwegian Academy of Music, 2017.
  24. Revisiting Bildung and its meaning for international music education policy. In: Patrick Schmidt und Richard Colwell (Hg.): Policy and the political life of music education, S. 107-121. New York, NY (USA): Oxford University Press, 2017.
  25. Bildung and the master teacher: issues in pre-service teacher education in Germany. In: Hung-Pai Chen und Patrick Schmidt (Hg.): Proceedings of the 18th International Seminar of the ISME Commission on Music Policy: Culture, Education, and Media, Birmingham, England (2016), S. 498-504. Online verfügbar.
  26. Turning a private into a public interest: what music education policy can learn from sociology of music education. In: Hung-Pai Chen und Patrick Schmidt (Hg.): Proceedings of the 18th International Seminar of the ISME Commission on Music Policy: Culture, Education, and Media, Birmingham, England (2016), S. 252-268. Online verfügbar.
  27. Transcultural childhoods. In: Gary E. McPherson (Hg.): The child as musician. A handbook of musical development, second edition, S. 577-593. New York, NY (USA): Oxford University Press, 2016.
  28. How musical is the devil? A critical reading of Thomas Mann’s novel "Doctor Faustus" and its meaning for music and music education. In: Vesa Kurkela und Markus Mantere (Hg.): Critical Music Historiography: Probing Canons, Ideologies and Institutions, S. 187-196. Farnham (Großbritannien): Ashgate Publishing, 2015.
  29. Musikpädagogische Grundbegriffe und die Internationalisierung der Musikpädagogik: Ein unlösbares Dilemma? In: Jürgen Vogt und Frauke Heß (Hg.): (Grund-) Begriffe musikpädagogischen Nachdenkens - Entstehung, Bedeutung, Gebrauch: Sitzungsbericht 2013 der Wissenschaftlichen Sozietät Musikpädagogik (= Wissenschaftliche Musikpädagogik, Band 6), S. 19-35. Münster: LIT Verlag, 2014.
  30. The policy of educational transfer in international music education. In: Peter Gouzouasis (Hg.): Policy and media in and for a diverse global community. ISME Commission on Music Policy: Culture, Education, and Media International Seminar (2014, Natal, Brazil), S. 93-98. Vancouver, BC (Kanada): The University of British Columbia, 2014.
  31. Children’s and adolescents’ musical needs and music education in German schools. In: Patricia Shehan Campbell und Trevor Wiggins (Hg.): The Oxford handbook of children’s musical cultures, S. 371-386. Oxford (Großbritannien): Oxford University Press, 2013.
  32. Introduction (mit David G. Hebert). In: David G. Hebert und Alexandra Kertz-Welzel (Hg.): Patriotism and nationalism in music education, S. 1-5. Farnham (Großbritannien): Ashgate Publishing, 2012.
  33. Lesson learned? In search for patriotism and nationalism in the German music education curriculum. In: David G. Hebert und Alexandra Kertz-Welzel (Hg.): Patriotism and ationalism in music education, S. 23-42. Farnham (Großbritannien): Ashgate Publishing, 2012.
  34. Conclusions and recommendations (mit David G. Hebert). In: David G. Hebert und Alexandra Kertz-Welzel (Hg.): Patriotism and ationalism in music education, S. 175-179. Farnham (Großbritannien): Ashgate Publishing, 2012.
  35. Musikunterricht als "Education of Feelings"? Zur Bedeutung der Gefühle in Bennett Reimers „Philosophy of Music Education“. In: Martina Krause und Lars Oberhaus (Hg.): Musik und Gefühl. Interdisziplinäre Annäherungen in musikpädagogischer Perspektive, S. 159-179. Hildesheim: Georg Olms Verlag, 2012.
  36. Social Justice oder: Der Traum von der gesellschaftlichen Relevanz des Musikunterrichts. In: Jürgen Vogt, Frauke Heß und Christian Rolle (Hg.): Musikpädagogik und Heterogenität: Sitzungsbericht 2011 der Wissenschaftlichen Sozietät Musikpädagogik (= Wissenschaftliche Musikpädagogik, Band 5), S. 55-73. Münster: LIT Verlag, 2012.
  37. Standards as panacea? Music education standards and the reformation of schools in Germany. In: Paul G. Woodford (Hg.): Re-thinking standards for the twenty-first century: new realities, new challenges, new propositions (= Studies in Music from The University of Western Ontario, Vol. 23), S. 45-68. London, ON (Kanada): University of Western Ontario, 2011.
  38. Gender und Curriculum: Zum unterrichtlichen Umgang mit der Musik von Komponistinnen und seinen musikpädagogischen Implikationen. In: Jürgen Vogt, Christian Rolle und Frauke Heß (Hg.): Inhalte des Musikunterrichts. Sitzungsbericht 2009 der Wissenschaftlichen Sozietät Musikpädagogik (= Wissenschaftliche Musikpädagogik, Band 4), S. 122-139. Münster: LIT Verlag, 2010.
  39. A matter of comparative music education? Community music in Germany. In: Don D. Coffman (Hg.): CMA XI: projects, perspectives, and conversations: proceedings from the International Society for Music Education (ISME) 2008 Seminar of the Commission for Community Music Activity, S. 69-80. Tel Aviv, Israel: International Society for Music Education (ISME), 2009.
  40. Online Teaching: Neue Wege der beruflichen Weiterbildung für Musikpädagogen in den USA. In: Bernd Clausen, Anne Niessen und Christian Rolle (Hg.): BFG-kontakt 4. Musikpädagogik vor neuen Herausforderungen. Beiträge und Berichte 2005 bis 2007, S. 123-140. Bielefeld: Bundesfachgruppe Musikpädagogik e. V., 2008.
  41. Magic Words? Community Music und Musikvermittlung. In: Martin Pfeffer, Christian Rolle und Jürgen Vogt (Hg.): Musikpädagogik auf dem Wege zur Vermittlungswissenschaft? Sitzungsbericht 2007 der Wissenschaftlichen Sozietät Musikpädagogik (= Wissenschaftliche Musikpädagogik, Band 2), S. 57-83. Münster: LIT Verlag, 2008.
  42. Kann multikultureller Musikunterricht die Gesellschaft verändern? Erfahrungen aus den USA. In: Norbert Schläbitz (Hg.): Interkulturalität als Gegenstand der Musikpädagogik (= Musikpädagogische Forschung, Band 28), S. 69-89. Essen: Blaue Eule, 2007.

Zeitschriftenbeiträge (Peer-Reviewed)

  1. "Dancing with devils: Revisiting Carl Orff and National Socialism." Nordic Research in Music Education (2023) (in preparation).
  2. "In search of a better world? Reconsidering sociology and music education as utopian fields." Visions of Research in Music Education 41(2023): 18-28.
  3. "Rethinking music education and aesthetic education." Bejing International Review of Education 4(2022): 347-350.
  4. "Kim had the same idea as Haydn": international perspectives on classical music and music education. Philosophy of Music Education Review 28, Nr. 2 (2020), S. 239-255 (im Druck).
  5. Cultural diversity or core culture? Politics and German music education. Musiikkikasvatus-lehti: The Finnish Journal of Music Education 23, Nr. 1 & 2 (2020), S. 34-42.
  6. Daring to question: a philosophical critique of community music. Philosophy of Music Education Review 24, Nr. 2 (2016), S. 113-130.
  7. Sociological implications of English as an international language in music education. Action, Criticism & Theory for Music Education 15, Nr. 3 (2016), S. 53-66. Online verfügbar.
  8. Internationalisierung und musikpädagogische Wissenschaftskulturen: Eine Annäherung. Zeitschrift für Kritische Musikpädagogik, Sonderedition, Nr. 3 (2015): Beiträge zum Symposium 2015 der Wissenschaftlichen Sozietät Musikpädagogik, "Bedingungen, Funktionen und Verwendungen musikpädagogischer Forschung", S. 35-48. Online verfügbar.
  9. Lessons from elsewhere? Comparative music education in times of globalization. Philosophy of Music Education Review 23, Nr. 1 (2015), S. 48-66.
  10. Internationalizing and localizing: shaping community music in Germany. International Journal of Community Music 6, Nr. 3 (2013), S. 263-272.
  11. Shaping community music in Germany. Sounding Board: The Journal of Community Music 2 (2013), S. 9-11.
  12. "Two souls, alas, reside within my breast." Reflections on German and American music education regarding the internationalization of music education. Philosophy of Music Education Review 21, Nr. 1 (2013), S. 52-65.
  13. Paradise lost? A critical examination of idealistic philosophies of teaching through the lens of Theodor W. Adorno. Visions of Research in Music Education 19 (2011). Online verfügbar.
  14. Philosophy of music education and the burnout syndrome: female viewpoints on a male school world. Philosophy of Music Education Review 17, Nr. 2 (2009), S. 144-161.
  15. Paradigms and paradigm shifts in German music education. Musiikkikasvatus-lehti: The Finnish Journal of Music Education 12, Nr. 1 (2009), S. 69-83.
  16. A matter of comparative music education? Community music in Germany. International Journal of Community Music 1, Nr. 3 (2008), S. 401-409.
  17. Mendelssohn’s last wish or: case studies on aesthetics in music education. Philosophy of Music Education Review 16, Nr. 2 (2008), S. 193-207.
  18. Music education in the 21st century: a comparison of German and American music education toward a new concept of global exchange. Music Education Research 10, Nr. 4 (2008), S. 439-449.
  19. The implementation of the national standards for music education in American schools. Zeitschrift für Kritische Musikpädagogik, Sonderedition, Nr. 2 (2008): Bildungsstandards und Kompetenzmodelle für das Fach Musik?, S. 115-124. Online verfügbar.
  20. The pied piper of Hamelin: Adorno on music education. Research Studies in Music Education 25, Nr. 1 (2005), S. 1-12.
  21. In search of the sense and the senses: aesthetic education in Germany and the United States. Journal of Aesthetic Education 39, Nr.3 (2005), S. 102-114.
  22. The "magic" of music: archaic dreams in romantic aesthetics and an education in aesthetics. Philosophy of Music Education Review 13, Nr. 1 (2005), S. 77-94.
  23. General music education in Germany today: a look at how popular music is engaging students. General Music Today 18, Nr. 2 (2005), S. 14-16.
  24. Didaktik of music: a German concept and its comparison to American music pedagogy. International Journal of Music Education (Practice) 22, Nr. 3 (2004), S. 277-286.
  25. The singing muse: three centuries of music education in Germany. Journal of Historical Research in Music Education 26, Nr. 1 (2004), S. 8-27.
  26. Piano improvisation develops musicianship. Orff-Echo 37, Nr. 1 (2004), S. 11-14.

Sonstige Beiträge

  1. Community Music und die gesellschaftliche Relevanz von Musikpädagogik. Diskussion Musikpädagogik 87 (2020), S. 6-10.
  2. Globalizing music education oder: Internationale Musikpädagogik neu verstehen und mitgestalten. Diskussion Musikpädagogik 82 (2019), S. 44–47.
  3. Community Music oder: Musik für alle. Neue Musikzeitung 64, Nr. 9 (2015), S. 34. Online verfügbar.
  4. Community Music: Ein internationales Konzept erobert Deutschland. Musikschule Direkt 2 (2014), S. 10-12.
  5. Internationalisierung und Interkulturalität: Der Beginn eines notwendigen Dialoges. Diskussion Musikpädagogik 60 (2013), S. 20-21.
  6. Avoiding pitfalls when swimming in foreign waters: Reflexionen über Schlüsselbegriffe der internationalen Musikpädagogik (mit Hildegard Froehlich). Diskussion Musikpädagogik 49 (2011), S. 27-30.
  7. Musikpädagogische Forschung in den USA. Diskussion Musikpädagogik 37 (2008), S. 55-59.
  8. Community Music: Der internationale Diskurs über außerschulische Musikvermittlung. Diskussion Musikpädagogik 33 (2007), S. 44-48.
  9. Ästhetik im Musikunterricht oder: Bix Beiderbeckes Solo. Musik und Ästhetik 11, Nr. 41 (2007), S. 27-42.
  10. Motivation zur Weiterbildung: Master- und Bachelor-Abschlüsse in den USA. Diskussion Musikpädagogik 29 (2006), S. 33-35.
  11. Performing with Understanding: Die "National Standards for Music Education" und ihre internationale Bedeutung. Diskussion Musikpädagogik 27 (2005), S. 34-39.
  12. How musical is man? Beziehungen zwischen Musikpädagogik und Musikethnologie. Diskussion Musikpädagogik 25 (2005), S. 43-48.
  13. Towards Europe? Bennett Reimers "Philosophy of Music Education" und der amerikanische Traum vom allgemeinbildenden Musikunterricht. Diskussion Musikpädagogik 18 (2003), S. 46-51.

Rezensionen

  1. Wilfried Gruhn: Wir müssen lernen, in Fesseln zu tanzen. Leo Kestenbergs Leben zwischen Kunst und Kulturpolitik. Journal of Historical Research in Music Education 39, Nr. 1 (2017), S. 106-108.
  2. Sondra W. Howe: Women music educators in the United States. Diskussion Musikpädagogik 66 (2015), S. 62-63.
  3. Niels Knolle: Lehr- und Lernforschung in der Musikpädagogik. Musik und Unterricht 89 (2007), S. 60.
  4. Wolf Gerhard Schmidt: Friedrich de la Motte – Fouqués Nibelungentrilogie "Der Held des Nordens". Studien zu Stoff, Struktur und Rezeption. Literaturwissenschaftliches Jahrbuch der Görresgesellschaft 45 (2004), S. 388-390.
  5. Patricia Shehan Campbell: Teaching music globally. Diskussion Musikpädagogik 22 (2004), S. 58-60.
  6. Estelle R. Jorgensen: Transforming music education. Diskussion Musikpädagogik 20 (2003), S. 57-60.